Gästbok

Berätta om dina egna äventyr med Ocleot, Lynx, Softik och de andra flygplanen. Fråga andra flygplansägare om råd eller tipsa om ett riktigt bra hangställe!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

24 reaktion på “Gästbok
  1. Jag tog en runda till Granholmstoppen direkt efter jobbet med min Softik Traveller idag, en mycket trevlig upplevelse, ett par meter per sekund rätt in mot toppen, bara att hanga i.

    Efter någon timme med trevligt häng och lita landningsövningar började kylan bli för svår för mig.

    Toppenkul !

  2. Premiärflög idag Oceloten (klaff & V-stabbe) med gummirepstart.
    Fick lite dåliga höjder då fallskärmen öppnade tidigt och flygplanet kopplade ur tidigt (vindstilla & lätt flygplan). Men vad fint den glider och vad lättflugen den är. Kändes kanske lite framtung (65mm), vart har ni andra lagt tyngdpunkten.

  3. Dra mig baklänges…. flög Softik Traveller första gången igår kväll Dåligt ljus, halvt snöglopp och så gott som stilla vind.
    Jag ock en kompis kastade planet ca 50 meter mellan oss, fram och tillbaka.
    Jag är helt gripen av hur den höll luft samt av dess manöverförmåga!

    Var tvungen att prova den idag på ett minihang (2m) för att återigen få se det jag inte trodde var möjligt.

    Till saken hör att jag aldrig flugit ”hang” tidigare. Met kommer bli mer av det :)

    Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=8KrX4MfBhdg

    Jag är mer än nöjd!

    /fred

  4. Köpte en Softik Maxi före semestern och jag har nu flugit både termik och hang och har fått många fantastiska flygningar med denna fina seglare.
    Vingen förstärktes redan från början enl Pontus förslag och visar inga tecken på att dela sig. Även kroppen fick några extra remsor kolfiber runt huvöppningen vilket visade sig senare vara behövligt om man avser att praktisera annat än DLG. Jag kan varmt rekommendera Softik Maxi.

  5. Efter 1 år med min Ocelot är jag inte längre förälskad, utan älskar den ;)
    Fick flutter på ena skeven på Ocelot, det gick väldigt fort. Men det hade antagligen aldrig hänt om servos suttigt fast hårdare. Men tufft ljud på det ;)
    Snart färdig med Lynxen, jag längtar!

  6. Hej,
    Nu har sonen Christer fått sin Softik Maxi flygklar.
    Tycker att jag skall lämna en första rapport om modellen.
    Maxi är bara flugen i lungt väder och med diskuskast.
    Christer säger sig vara nöjd med modellen.
    Jag har också fått provflyga den lite när Christer har övat kastteknik.
    Visst den flyger riktigt bra även om det inte är sluttrimmat ännu.
    Jag personligen upplever det som att tyngdpunkten bör flyttas tillbaka något för att få det rätta flytet/sjunket.
    Tittar man på hur höjdrodret står när det är uttrimmat så styrker det tankegången då det är ansatt någon millimeter höjd när modellen är uttrimmad vid glidflykt i lugnt väder.
    Tyngdpunkten ligger vid bakkant på huvudbalken.

    Maxin väger för nuvarande 330gram.

    Det blir intressant när det blir möjlighet att flyga på hang, den borde fungera bra där.

    Skall nu försöka få min färdig också, Diskuskasten får jag nog vänta med då jag har problem med kastarmen för tillfället.
    Går och funderar på om jag skall bygga nån typ av katapult.

    Med de erfarenheter som jag har så här långt så kan modellen rekommederas.

    /Lasse

  7. Softic Maxi fick bekänna färg, direkt, ute på Ullnabacken idag med 4m/s NNV. Jag skulle igentligen flugit min 2 meters racer i DS men det blåste lite dåligt. Fram med Maxi:n, ljungfruflyg, skrivbordstrimmad, vinge och stabbe i 0´ anfallsvinkel och bra snurr upp i lufthavet.
    Stadigt på rygg, rättvänd och i roll. Snygg loop kräver lite extra fart med lång dyktid, hmmmm…. ”bakhanget” ! okej, ner i rotorn och upp igen. Det gick ju fint. Ner i DSparken igen, runt, runt, fortare och fortare. ”DLG-DS” ! sanslöst kuuul. Det går att flyga riktigt fort. Jag räknar varven och närmar mig 100. Fartkänlsan ger rus och jag undrar om det är klokt att flyga så här med dessa grejor. Lite som att fånga stor fisk med Ultralätt fiskespö. Nu frestar det på rejält, han jag tänka vid varv 109, PANG ! Jäklar också. Snabb koll på grejorna. Allt helt förutom att vinghalvorna separerade. Nu i skrivande stund är vingen hel igen med lite kraftigare ”wingjoiner” för jag vet att jag kommer att hamna i DSparken igen och nu kan jag köra ännu fortare. =) JaJa jag vet att det är en DLG och vad det innebär, kunde bara inte låta bli ;-) .

  8. Angående gaffeln till höjdrodret.
    Jag säkrade med en liten bit gummislag och CA så den inte kan åka tillbaka. ”Patenterad metod på många depron modeller”.

  9. Med ballaströret nästan fullt for man fram i lufthavet, med god fart, över Sälens höjder. Trevligt. Ett säkerhetstips för den som flyger på ”landningssvåra” hang är att tejpa fast v-stabben istället för att limma. Två Tesatejpbitar har räddat min maskin ett par gånger redan. Tänk på att alltid sätta dit nya inför varje flygning.

  10. Nu äntligen har jag byggt klart min Ocelot! Bra med hjälp får man av Esbjörn när det behövs! Mycket fin kärra. Nu måste bara regnet försvinna så att jag kan provflyga skapelsen!

  11. Hej Esbjörn!

    Lovade ju att höra av mig när jag hade provat min nya Ozelot.
    Flög den första gången för två veckor sedan.
    Var även ute nu i söndags blev minst sagt förvånad över modellens prestanda. Har ju läst om den lite här och där, men kunde inte riktigt föreställa mig vilken maskin det var.

    Jag har det första motoralternativet som ni rekommenderar. Riktigt bra klös i den.
    Kommer inte att åka ut till fältet utan den i fortsättningen.
    Mycket nöjd.

    Mvh Magnus i Norrköping

  12. Nu tror vi att våra kollegor Nårrmännens problem har fått en lösning. Gaffeln som går in i roderhornen på stabben KAN hoppa ur dessa om det inte är tillräckligt hårt tryck isär på gaffeln. Om man är oförsiktig vid hantering av gaffeln så tappar den spänsten och behöver brytas isär lite. Definitivt en sak att hålla koll på om man inte är sugen på att hålla Esbjörn sysselsatt med efterbeställningar…;-)
    /Kaj

  13. Jag tillhör en skara i mellansverige som skaffat Ocelot. Vi har från Norge fått höra att det hänt några gånger att linkaget till rodren på stabben lossnat under flygning. Är det någon i läsekretsen som upplevt detta och vad har NI gjort åt problemet?

  14. Hej igen,
    Efter att nu ha flugit på både hang och fältet. Kan jag bara säga att alla förväntningar är uppfyllda ”sjukt bra”
    /Tomas

  15. Jag undrar hur många oceloter det kommer kunna vara i luften samtidigt under kristi-flygare helgen.
    Kunde vara kul med en gruppbild!

  16. Jag undrar hur många oceloter det kommer kunna vara i luften samtidigt under kristi-flygare helgen.
    Kunde vara kul med en gruppbild!

  17. Termisk Ocelering har nu utprovats! Krok monterades 30 grader framåt från TP. Den fungerar grönjävligt bra som termik kärra, flög en timme på första försöket!
    //Erik

  18. Hej,
    Vilken ”kärra”!! Efter att ha varit ute och sett Oceloten flyga i helgen har jag nu beställt en egen. När jag låg 10 meter över hangkanten(på sin höjd ;-) , hade Oceloten försvunnit och fångat termik?!
    /Tomas

  19. Hej och välkomna till Ocelots svenska gästbok. Skriv en rad om detta lilla fantastiska flygplan!